Форум Ганна Сидорак

Теми для публікацій та розмов


Моє село
21 листопада 2014 Ганна Сидорак

Відпочинок
28 липня 2014 Ганна Сидорак

Питання-відповіді Інтерв'ю Всі записи

1

Сидорак Ганна, користувач 1ua
Ганна Сидорак
Тема: Моє село

Стаття набрана мовою оригінала.

Наукове товариство ім. Шевченка під керівництвом д-ра Луки Луців.

Ню Йорк – Париж – Сидней – Торонто

1973 рік

 

Н.Н.

ЗАЛОКОТЬ

 

         Залокоть, мале підгірське село, положене поміж Підбужем, Опакою і Бистрицею. Здовж села перепливала річка Бистриця. Присілком Залікти була гамарня з кількома родинами. Село Залокоть мало коло 200 господарств, - 1,000 осіб, з того 940 українців, 40 жидів, 16 поляків і 4 чехів (завідуючі лісами).

         Коли це село постало і хто був його основником, невідомо. Село дістало свою назву від “ліктя села”, бо так воно лежить і справді, щоб дістатися до Заліктя, треба було зробити великий “лікоть” дороги.

         В селі була одна дерев’яна церква, а побіч неї  дерев’яна дзвіниця. У кам’яному будинку (власність церкви) містилася Читальня Просвіти і кооператива. Була велика дерев’яна школа, що в ній учителями були за Австро-Угорщини українці (Стецьків), а за Польщі вчили тільки поляки (Дунець). Зі школою сусідувало муроване приходство із забудованнями. Ті будови були по середині села. За Польщі вчило в селі дві учительські сили і то поляки. За УРСР відразу утворено 10-літку, стягнено всіх дітей шкільного віку в школу. Прислано учителів з УРСР.

         За Польщі ціле життя села гуртувалося в Читальні Просвіти. Тут вечорами відбувалися проби церковного хору, для концертів і проби вистав аматорського гуртка. Читальня мала свою власну гарну бібліотеку. Кооператива з кожним роком росла. При церкві існувало Товариство Тверезости, Марійська Дружина й Апостольство Молитви.

         В селі жила родина Фецяки,- двоє стареньких людей з двома синами: Володимиром і Юрієм. Вони оба працювали в читальні  і кооперативі, причинилися багато до національної свідомості села. Сільська дітвора кінчала звичайно тільки народню школу. Один покінчив теологічні студії – Микола Фриз. В селі були два кравці, три ковалі, два боднарі, три стельмахи, два будівничі та один скляр.

         Осінню і зимою влаштовувано в читальні курси ручних робіт і куховарства. Інструктори приїжджали з Дрогобича. Дівчата в селі вишивали собі сорочки, блюзки та фартушки, чоловічі сорочки та краватки. Майже в кожній хаті ікони були прикрашені вишиваними рушниками, а столи застелені вишиваними льняними скатертями. Церква була прикрашена вишивками. Перед Великоднем жінки й дівчата розмальовували писанки. Молоді хлопці знали і робили різні домашні й господарські знаряддя, як ложки, колотівці, граблі, вили тощо. Старші люди били сукно з пряденої вовни на короткі загортки – лейбики та довгі сіраки. Старші жінки й чоловіки носили довгі кожухи зимою, зроблені з овечих шкур. Жінки вирощували коноплі і льон, з їх волокна робили полотна, а з сімя били олій.

         Молодь знала багато народніх пісень – улюблені були стрілецькі. Всі себе поздоровляли словами Слава Ісусу Христу. Священників і учителів люди шанували. Молодь була послушна своїм батькам і старшим, не було ще тоді того зіпсуття, що тепер панує в Америці. Селяни були малоземельні. Грунт був неурожайний – пісний. Люди бідували, бо не було де заробити. Мале число чоловіків працювало в Бориславі при шибах.

         В літах 1925-30 люди почали краще управляти землею штучними навозами за вказівками свойого священника. В той час почали інтенсивно займатися молочною господаркою. До міста Борислава було скороченими дорогами через ліс близько дві милі, люди носили молочні продукти, де  продавали їх, а за них купували всі потрібні речі.

         В селі був один млин і один тартак. Олій люди били зі сімя у своїх ступах, на своїх господарствах.

         Найспокійніше  люди жили  за Австро-Угорщини. За Польщі були переслідувані, змушені переходити на латинський обряд, бо тоді могли дістати підрядну працю в лісах чи на дорогах. Хати в селі були деревяні. Багатші заможніші мали по 2-3 кімнати. Їхні хати були вкриті бляхою. Середні й бідніші мали хати вкриті дахівкою або соломою. Люди харчувалися бідно. Тільки в неділі і свята мали кращий харч. Старші чоловіки і жінки носили звичайну одежу зі свойого льняного полотна, - лейбики зі свойого сукна та зимою кожухи. Хлопці й дівчата вже ходили в купнім. В роках 1940-44 дівчата носили обув на високих закаблуках (обцасах), а своє закидували, - міська мода входила в село.

         Дітей вбирали мішано – дещо своє, дещо купне. Наші селяни на загал були релігійні, працьовиті, дбали про свою родину, гуртувалися в українських товариствах.

         Друга світова війна та ворожі окупації зовсім змінили цілий спосіб життя нашого села.

21 листопада 2014

Сидорак Ганна, користувач 1ua
Ганна Сидорак
Тема: Моє село

Стаття набрана мовою оригінала.

Наукове товариство ім. Шевченка під керівництвом д-ра Луки Луців.

Ню Йорк – Париж – Сидней – Торонто

1973 рік

 

 

ЗАЛОКОТЬ

         Віддаль від Дрогобича 30 км. Населення: українців 1,409, поляків 23, жидів 50. Мимо далекої віддалі зв’язок з Філією Просвіти добре наладнаний. В тому далекому гірському селі гарно проводила працю читальня, як теж добре розвивалася споживча кооператива. Парох о.Яків Яхно, ур.1874, як теж члени його родини багато праці вкладали в поширення української культури.

                                                                                                          (І.С.)

21 листопада 2014


1




  Закрити  
  Закрити